Gezond leven Gezondheid
van het hart

Een dieet dat gezond is voor het hart is vergelijkbaar met een algemeen gezond voedingspatroon dat bestaat uit: volkoren granen, een verscheidenheid aan groenten en fruit, magere zuivelproducten, mager vlees, gevogelte en vis, noten en peulvruchten en kleine hoeveelheden onverzadigde plantaardige oliën.

Deze oplosbare vezel is grotendeels uniek voor havermout. Hij helpt het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen door de lever aan te sporen meer LDL-cholesterol uit het bloed te onttrekken en te binden aan een deel van het cholesterol in de darmen, om te voorkomen dat het ooit de bloedbaan bereikt.

Bèta-glucanen dragen ook bij aan het behoud van normale cholesterolgehalten in het bloed.

Dagelijkse inname van 3 g bèta-glucanen uit haver. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor in het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Het is aangetoond dat bèta-glucanen vezels, die van nature aanwezig zijn in haver, het cholesterolgehalte verlagen. Een portie havermout bevat 46% van de 3 gram bèta-glucanen vezels, die dagelijks nodig is om het cholesterolgehalte te verlagen. In het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levenswijze. Een hoog cholesterolgehalte heeft meerdere risicofactoren en verandering van één van deze factoren kan een al dan niet heilzaam effect hebben. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor in het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.