WAT ZIJN VOLKOREN GRANEN?

Niet-volkoren granen bevatten niet alle delen van de graankorrel. Tijdens het maalproces worden de buitenlaag van de graankorrel en de kiem van de graankorrel verwijderd, waardoor alleen de meelkern overblijft. Bij volkoren granen zijn de zemelen en de kiem juist niet verwijderd in het maalproces. En deze zijn nu juist een rijke bron van vezels . Dat maakt dat volkeren granen een ​voedzaam ingrediënt zijn voor je dagelijks ontbijt.

structuurGranen

VAKER VOLKOREN GRANEN ETEN?

Het is heel simpel om volkoren granen onderdeel te maken van een gezonde levensstijl. Hier zijn er een paar tips hoe je ze op kunt nemen in je dagelijkse dieet.


Gebruik volkoren producten, zoals brood of pasta, in plaats van de niet-volkoren variant.


Kies volkoren ontbijtproducten die rijk zijn aan vezels, zoals bijvoorbeeld havermout.


Gebruik 50% volkoren- of havermeel in recepten waar bloem gebruikt wordt.


Rooster eens wat havermout of andere volkoren granen -zo haal je de heerlijke nootachtige smaken optimaal naar boven- en gebruik ze vervolgens als crunchy topping in salades of yoghurt.


Gebruik geplette havermout of verkruimelde ongezoete volkoren granen als een knapperige coating voor gebakken kip of vis.


Voeg eens wat gerst of wilde rijst toe aan je favoriete soep, stoof- of stamppotrecepten.

Meteen aan de slag met een lekker recept? Kijk dan nu op de Quaker receptenpagina.

WAAROM QUAKER HAVERMOUT?

Bij Quaker laten we ons al 130 jaar inspireren door havermout voor het maken van lekkere en gezonde* ontbijtproducten. Zodat jij de dag goed kunt beginnen. Al onze producten bevatten Quaker havermout en zijn daarmee grotendeels volkoren en dus een bron van vezels.

*Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor in het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Het is aangetoond dat bèta-glucanen vezels, die van nature aanwezig zijn in haver, het cholesterolgehalte verlagen. Een portiehavermout bevat 47% van de 3 gr bèta-glucanen vezels die dagelijks nodig zijn om het cholesterolgehalte te verlagen in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levenswijze. Een hoog cholesterolgehalte heeft meerdere risicofactoren en verandering van een van deze factoren kan een al dan niet heilzaam effect hebben.